Praca zdalna i sklep internetowy - jak połączyć życie zawodowe i prywatne?
Każdego dnia wkładasz wiele wysiłku w zrealizowanie wszystkich celów każdego dnia - zarówno tych zawodowych, jak i prywatnych. Gdy nie udaje ci się to, wpadasz we frustrację, która w dłuższym okresie przerodzi się w wypalenie. Jak jednocześnie efektywnie zarządzać pracą zdalną i sklepem internetowym, łącząc to z obowiązkami domowymi i odpoczynkiem?
Organizacja dnia - klucz do równowagi
Utrzymanie optymalnego work-life balance w życiu pełnym obowiązków i wiecznego niedoczasu opiera się na jednym, kluczowym aspekcie - planowaniu. To właśnie odpowiednie zorganizowanie dnia - od samego rana do wieczora pozwala zapanować nad codziennością w taki sposób, w jakim tego chcesz.
Kluczem do utrzymania równowagi będzie zatem poświęcenie kilkunastu minut na zaplanowanie wszystkich zadań i rozmieszczenie je w czasie. Dobrą praktyką jest wypisanie wszystkich rzeczy do zrobienia i pogrupowanie ich według priorytetów. Ważne spotkanie z klientem? A może odpowiedź na reklamację, z którą zwleka się już od kilku dni? Najtrudniejsze punkty harmonogramu warto zrobić z samego rana. Ich załatwienie daje pozytywnego kopa na cały dzień i pozwala poczuć, że lista rzeczy do zrobienia zmniejszyła się już przed 10 rano. Jeśli prowadząc sklep online, zajmujesz się codziennie tymi samymi administracyjnymi obowiązkami, zarezerwuj sobie na nie stałe godziny.
Wieczór to czas dla rodziny i dla siebie, i nie chodzi o leżeniu na kanapie a samorozwoju, aktywności fizycznej czy spotkaniu z przyjaciółmi. Takie rzeczy także warto uwzględnić w kalendarzu, by dzień był zorganizowany zarówno w obszarze zawodowym, jak i prywatnym.
Oddzielna przestrzeń do pracy
W zdecydowanej większości przypadków zarządzanie sklepem internetowym odbywa się z poziomu własnego domu. Jest to oczywiście uzasadnione - nie tracisz czasu na dojazdy, a także obniżasz koszty związane z wynajęciem przestrzeni biurowej. Czy jednak taki model pracy pozytywnie oddziałuje na work-life balance? Niekoniecznie.
Każdy, kto po 2020 roku przeszedł na pracę zdalną, doskonale wie, że trudno jest odciąć się od obowiązków zawodowych i ograniczać swoje zaangażowanie jedynie do tradycyjnego czasu pracy od 9 do 17. Jeszcze jeden e-mail, jeszcze jedno zadanie. Jeszcze jedna odpowiedź na pytanie klienta, a na końcu pakowanie przesyłek. W skrajnych przypadkach, gdy twój e-sklep osiąga spory sukces i rozwija się dynamicznie, łapiesz się na tym, że pracujesz przez 16-18 godzin dziennie i robisz to wszędzie - w kuchni, w sypialni i salonie.
To zły nawyk, który nie pozwala się oderwać od zadań służbowych. W idealnym scenariuszu kwestie związane z zarządzaniem sklepem powinieneś załatwiać w biurze. Jeśli jednak cenisz sobie oszczędność, warto stworzyć we własnym domu przestrzeń do pracy i zajmować się biznesem tylko tam. To może być oddzielne pomieszczenie, ale w miarę potrzeby istnieje także alternatywa w postaci wydzielenia kącika do pracy z większego pokoju. To ważne, by zachować higienę przestrzeni do pracy, dzięki której później we wszystkich innych pomieszczeniach będziesz się już tylko relaksować.
Zarządzanie zadaniami i automatyzacja
Pracuj mądrze, a nie dużo - to znana maksyma, która świetnie wpasowuje się w trendy związane z dbaniem o zdrową harmonię pomiędzy obowiązkami służbowymi, odpowiedzialnością w domu a odpoczynkiem. Kiedyś musiałeś po prostu zacisnąć zęby i próbować wykreślić wszystkie zadania z listy „to do”. Bardzo często wiązało się to z różnymi konsekwencjami - brakiem jakości, błędami lub pogorszeniem reputacji wśród klientów.
Jak dzisiaj radzić sobie z prowadzeniem sklepu w sposób efektywny? Jedno słowo - automatyzacja. Właśnie w branży e-commerce najlepiej widać, jak nowoczesne technologie umożliwiają odciążenie dnia pracy z nudnych, żmudnych i długich obowiązków administracyjnych związanych z zarządzaniem biznesem e-commerce. W tym celu warto postawić na silnik PrestaShop. Silnik ten, ze względu na swoją naturę opensource daje ogromne możliwości w zakresie tworzenia i rozwijania automatyzacji własnego sklepu. Dzięki temu nie tylko oszczędzisz mnóstwo godzin, ale przede wszystkim zwiększysz efektywność procesów przy utrzymaniu wysokiej jakości i obniżeniu kosztów prowadzenia e-sklepu. Tyle korzyści za pomocą jednego, prostego narzędzia - wystarczy zaplanować odpowiednie działania automatyzacyjne i już - czas znajdzie się na dosłownie wszystko.
Jak silnik PrestaShop może pomóc w zachowaniu work-life balance?
Nie bez powodu PrestaShop to jedno z najpopularniejszych narzędzi e-commerce na świecie. Setki tysięcy przedsiębiorców na własnym przykładzie przekonuje się, że to pozornie skomplikowane, wyposażone w mnóstwo funkcji środowisko zapewnia daleko idące korzyści wynikające z automatyzacji i łatwości obsługi.
Wystarczy spojrzeć na różne warianty PrestaShop cennik (https://prestapros.com/oferta/cennik-prestashop) i sprawdzić, które rozwiązanie najlepiej dopasuje się do twoich potrzeb. Integracje z usługami zewnętrznymi, możliwość szybkiego wyboru szablonu i zmiany dowolnego obszaru sklepu, stałe automatyzowanie sprzedaży i obsługi klienta - z PrestaShop zyskasz tysiące godzin, które spędzisz na tym, co dla ciebie najważniejsze, biznes jednocześnie pozostawiając w dobrych rękach.
Więcej na: https://prestapros.com/