O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

Przyszłość tańca w Polsce - kluczowe wnioski z Kongresu Tańca

IV Kongres Tańca, który odbył się w Warszawie w dniach 15-17 listopada 2025 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, stał się wydarzeniem o szczególnej wadze dla polskiego środowiska tanecznego. Zgromadził artystów, pedagogów, menedżerów, badaczy i przedstawicieli instytucji z całego kraju, tworząc przestrzeń do rozmowy o przyszłości polskiego tańca i jego roli w życiu społecznym oraz kulturalnym.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca (1)
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca (1)

Kongres miał charakter wielowymiarowy: poprzedziły go szerokie konsultacje regionalne i ogólnopolski projekt badawczy „Taniec w Polsce 2025”, zaś część stacjonarna stała się platformą debat. Istotna była również publikacja „Raportu o stanie tańca w Polsce” i powiązanych analiz. Po raz pierwszy tak obszerne i rzetelne dane pozwoliły precyzyjnie opisać ekosystem tańca - od finansowania i infrastruktury po edukację, uczestnictwo publiczności i geograficzne zróżnicowania w dostępie do oferty tanecznej dla Polaków.

Wyniki badań potwierdziły zarówno ogromny potencjał tańca, jak i skalę wyzwań: niedofinansowanie w porównaniu z innymi sztukami performatywnymi, ograniczony dostęp Polaków do spektakli oraz brak odpowiednich przestrzeni do pracy i edukacji. Można było zobaczyć także olbrzymie zainteresowanie publiczności, a także szybko rosnący potencjał biznesowy tańca (także artystycznego i niekomercyjnego), które mogłoby zostać w pełni wykorzystane przy zwiększeniu dostępności działań tanecznych w całym kraju.

Szczególne znaczenie miała wypowiedź Marty Cienkowskiej - minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, która jako pierwsza osoba pełniąca ten urząd tak jednoznacznie wskazała na potrzebę strategicznego wzmocnienia sektora tańca: inwestycji infrastrukturalnych, stabilnych mechanizmów finansowania, wzmocnienia instytucjonalnego oraz oparcia polityk publicznych na danych. Jej deklaracje spotkały się z szerokim uznaniem środowiska.

Wśród rekomendacji kongresu znalazły się: stworzenie długofalowej strategii rozwoju tańca, powołanie krajowego centrum wiedzy i praktyki choreograficznej, modernizacja systemu grantowego, rozwój narzędzi wspierających mobilność i obecność międzynarodową oraz budowa spójnej polityki edukacyjnej. Podkreślano także potrzebę inkluzywności oraz tworzenia bezpiecznych, dostępnych przestrzeni do uczestnictwa dla osób o różnych doświadczeniach, możliwościach i poziomach zaawansowania tanecznego.

Z entuzjazmem przyjęto pomysł stworzenia Narodowego Programu Rozwoju Tańca, wzorowanego na sprawdzonych programach strategicznych, takich jak Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Byłby to krok porządkujący priorytety, integrujący działania edukacyjne, infrastrukturalne i promocyjne oraz stabilizujący sytuację całego sektora.

IV Kongres Tańca pokazał środowisko dojrzałe, świadome swoich potrzeb i gotowe do współpracy. Wybrzmiała jasno wizja przyszłości: taniec w Polsce wymaga stabilnych fundamentów, większej widoczności oraz mądrego, opartego na danych planowania. Pierwszym etapem powinno być tworzenie miejsc tańca w każdym województwie - przestrzeni prezentacji, edukacji i profesjonalnej praktyki, które umożliwią budowę trwałej publiczności oraz bardziej zrównoważony rozwój całego ekosystemu tańca.

IV Kongres Tańca zorganizował Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Finansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie pod patronatem honorowym Ministra Edukacji.

Partnerami strategicznymi wydarzenia byli: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Narodowe Centrum Kultury, Centrum Edukacji Artystycznej, Instytut Adama Mickiewicza, CIOFF Polska Sekcja, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Związek Artystów Scen Polskich ZASP, Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca 
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Zobacz także

  • Fot. PAP/ M. Moryl (1)
    Fot. PAP/ M. Moryl (1)

    „Każdy gest ma znaczenie” - ruszył Międzynarodowy Rok Wolontariatu

  • Te święta Bożego Narodzenia będą miały żółty kolor: cytryna z Syrakuz ChOG debiutuje w polskiej i rumuńskiej telewizji

  • Prezentacja po konferencji, nowych wystaw Małgorzaty Blamowskiej "Wszystkie wcielenia kobiety", Alicji Białej "Zatruty staw" i "Wielcy współcześni. Dar Teresy i Andrzeja Starmachów" w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (zdjęcie ilustracyjne)PAP/Łukasz Gągulski
    Prezentacja po konferencji, nowych wystaw Małgorzaty Blamowskiej "Wszystkie wcielenia kobiety", Alicji Białej "Zatruty staw" i "Wielcy współcześni. Dar Teresy i Andrzeja Starmachów" w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (zdjęcie ilustracyjne)PAP/Łukasz Gągulski

    Prestiżowe instytucje kultury będą płacić artystom wizualnym za udział w wystawach

  • Dwie nowe ekspozycje "Miasto kobiet" i "Kwestia kobieca 1550–2025" zainaugurowały drugi rok działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. PAP/Szymon Pulcyn
    Dwie nowe ekspozycje "Miasto kobiet" i "Kwestia kobieca 1550–2025" zainaugurowały drugi rok działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. PAP/Szymon Pulcyn

    Dziewięć dzieł, których nie można ominąć na wystawie „Kwestia kobieca 1550–2025” w warszawskim MSN

Serwisy ogólnodostępne PAP