O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Rampy do odśnieżania przy drogach krajowych - będzie ich coraz więcej

Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Osiem z nich GDDKiA udostępniła kierowcom od początku tego roku. Do końca 2025 roku powstanie kolejnych 9 ramp, a ponad 50 jest w trakcie postępowań przetargowych i w przygotowaniu. Do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń.

GDDKiA/ A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim
GDDKiA/ A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim

Rampy są do dyspozycji kierowców

Kierowcy największych pojazdów poruszających się po naszych drogach zyskali kolejne dwie rampy, które są zlokalizowane na MOP-ach Widoma Wschód i Widoma Zachód w ciągu drogi ekspresowej S7 (woj. małopolskie). Rampy dostępne są również w następujących lokalizacjach na sieci dróg szybkiego ruchu:

- A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim,

- A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,

- A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tu dostępna jest dmuchawa),

- A4 MOP Prószków w woj. opolskim,

- A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim,

- S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,

- S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,

- S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,

- S19 MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim,

- S61 MOP Chomentowo Wschód woj. podlaskim,

- S61 MOP Chomentowo Zachód woj. podlaskim.

Czas na konkretne działania

Choć aktualnie temperatury w większości kraju są powyżej zera, to już w nadchodzących tygodniach aura może się mocno zmienić, a wraz z nią przyjdzie mróz i opady śniegu. 

Głównym celem prowadzonych przez GDDKiA działań jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci dróg krajowych. GDDKiA zwraca więc uwagę na każdy aspekt mogący wpłynąć na jego poprawę. Rozmawiając z branżą logistyczną i zarządcami MOP, wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z konieczności zapewnienia kierowcom ciężarówek - infrastruktury do odśnieżania pojazdów. Obecnie ramp do odśnieżania nie posiadają bowiem nawet bazy przeładunkowe i centra logistyczne wyspecjalizowane w obsłudze pojazdów ciężarowych.

Wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez użytkowników dróg oraz firmy przewozowe, GDDKiA wprowadziła do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP-ów zapisy w zakresie infrastruktury do odśnieżania ciężarówek i jej obligatoryjnego lub fakultatywnego powstawania na MOP-ach o funkcji komercyjnej. I fakt ten warto podkreślić, ponieważ Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępne będzie kilkadziesiąt tego typu ramp. Występują one w szerszym zakresie w Niemczech, a zaledwie po kilka sztuk w Austrii w rejonach górskich, w Szwajcarii, Estonii czy Słowenii. W Polsce, tak jak i w innych krajach europejskich, będą dominowały rampy ręczne z uwagi na ich mniejszą awaryjność.

W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:

- A2 MOP Moczydła w woj. mazowieckim,

- A2 MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,

- A4 MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,

- A4 MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,

- A4 MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,

- S3 MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,

- S3 MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,

- S7 MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,

- S7 MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,

- S17 MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,

- S17 MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,

- S19 MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,

- S19 MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,

- S61 MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,

- S61 MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,

- S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,

- S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.

GDDKiA przygotowała Programy Inwestycji obejmujące budowę kolejnych 17 ramp. Po zapewnieniu finansowania na ich realizację, będzie mogła ruszyć z przetargami. Oto lista:

- S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,

- S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,

- A4 MOP Chechło w woj. śląskim,

- A4 MOP Proboszczowice w woj. śląskim,

- A1 MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,

- A1 MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,

- S8 MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,

- S8 MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,

- S19 MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,

- S19 MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,

- A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,

- S8 MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,

- S8 MOP Niwiska w woj. łódzkim,

- S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska),

- A1 MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,

- A1 MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.

Ponadto GDDKiA jest w trakcie oceny możliwości wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach:

- A1 MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,

- A1 MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,

- A2 MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,

- A2 MOP Bolimów w woj. łódzkim,

- A2 MOP Mogiły w woj. łódzkim,

- S3 MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,

- S3 MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,

- S3 MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,

- S3 MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,

- S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,

- S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie,

- S8 MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,

- S8 MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,

- S8 MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,

- S8 MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,

- S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,

- S8 MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,

- S19 MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,

- S19 MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,

- S19 MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.

Należy jednak podkreślić, że aby sprostać zapotrzebowaniu na platformy do odśnieżania w okresach intensywnych opadów śniegu i wzmożonego ruchu, niezbędne jest też szerokie zaangażowanie sektora logistycznego. GDDKiA liczy więc, że jej działania staną się impulsem dla branży do wyposażenia centrów przeładunkowych w odpowiednie rampy lub urządzenia.

Platformy powstaną, gdy będzie taka potrzeba

Oprócz MOP-ów, na których budowa ramp do odśnieżania jest obligatoryjna, w przetargach na dzierżawę pozostałych MOP-ów o funkcji komercyjnej uwzględniono zapisy dotyczące fakultatywnego zbudowania ramp. Oznacza to, że infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Dotyczy to następujących MOP-ów:

- A2 MOP Ostrów Kania Północ w woj. mazowieckim,

- A2 MOP Ostrów Kania Południe w woj. mazowieckim,

- S6 MOP Kamień Północ w woj. pomorskim,

- S6 MOP Kamień Południe w woj. pomorskim,

- S17 MOP Pilawa w woj. Mazowieckim.

Źródło informacji: GDDKiA

GDDKiA
Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP