O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

ZUS na 34. Forum Ekonomicznym: deregulacja i przyjazne podejście do klienta są wpisane w DNA naszej instytucji

Żadne inne słowo w debacie publicznej nie było w ostatnich miesiącach przywoływane tak często jak „deregulacja”. Jednak porządkowanie przepisów i upraszczanie procedur nie powinno prowadzić do zderegulowania: gospodarki, finansów czy oszczędności Polaków - przyznali uczestnicy debaty eksperckiej, zorganizowanej podczas ostatniego dnia 34. Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Fot. PAP/J. Praszkiewicz (1)
Fot. PAP/J. Praszkiewicz (1)

„Według szacunku Europejskiego Banku Inwestycyjnego 60 proc. polskich firm postrzega nadmierne regulacje jako istotną barierę rozwojową. Warto dodać, że koszty związane chociażby z obsługą administracyjną czy dostosowywaniem się do stale zmieniających się przepisów, stanowią znaczącą pozycję w budżetach rodzimych przedsiębiorstw” - tłumaczył dr hab. Bogusław Półtorak, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Eksperci zwracali uwagę, że w dyskursie publicznym istnieją już rozsądne i racjonalne koncepcje deregulacyjne.

„Jedną z nich jest zasada, że przy okazji implementacji nowych przepisów - czy to krajowych, czy unijnych - eliminowane są dwa inne. Dzięki temu stopniowo nasze prawo stawałoby się coraz bardziej przejrzyste i przyjazne: tak biznesowi, jak i wszystkim obywatelom” - zauważyła Katarzyna Dubno, dyrektor ds. relacji zewnętrznych, ESG i ekonomiki zdrowia w Adamed Pharma.

Istotną rolę do odegrania w tym procesie ma sama administracja publiczna. Niektóre jej instytucje już od lat koncentrują się na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań oraz maksymalnym upraszczaniu swych narzędzi i procedur, czego przykładem jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

„Deregulację należy łączyć z innowacjami, na co bardzo stawiamy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Mamy na tym polu konkretne osiągnięcia, jak chociażby e-składka czy elektroniczne zwolnienia lekarskie. Nie spoczywamy jednak na laurach, przygotowując nową odsłonę informowania o stanie kont za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Liczymy także, że już wkrótce uda się nam ułatwić życie polskim przedsiębiorcom poprzez wprowadzenie jednolitego pliku ubezpieczeniowego” - podkreślał Paweł Jaroszek, członek zarządu ZUS.

PAP MediaRoom
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP