O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Filip Czernicki: rekomendacja dla premiera w sprawie CPK gotowa

Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość - powiedział "Rzeczpospolitej" prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki.

Makieta Centralnego Portu Komunikacyjnego Fot. PAP/Piotr Nowak
Makieta Centralnego Portu Komunikacyjnego Fot. PAP/Piotr Nowak

"Na obecnym etapie projekt CPK powinien bazować na rzetelnych analizach. Inwestycja ma być uzasadniona, nieprzeskalowana. CPK potrzebuje ogromnego budżetu, a ja nie chcę wydać ani jednej złotówki niepotrzebnie. Tymczasem dziś emocje są duże, udzielają się właściwie wszystkim" - powiedział dziennikowi Czernicki.

Przekazał, że sytuacja, w której nowe władze zostały spółkę, konieczne było przeprowadzenie audytów.

"Musieliśmy wiedzieć, co zostawili nam nasi poprzednicy, czy terminy w harmonogramie prac są do utrzymania. W pierwszym etapie rewidowaliśmy – przede wszystkim własnymi siłami – dokumentację i podjęte decyzje. Przez prawie trzy miesiące pracował nad nimi zespół pracowników spółki. Wyniki zostały dostarczone do Biura Pełnomocnika ds. CPK 28 marca – prawie 1000 stron dokumentów. W kolejnych tygodniach biuro analizowało te dokumenty i przygotowało rekomendację dla premiera" - powiedział prezes CPK.

Więcej

Tunel CPK w Łodzi z pozwoleniem na budowę. Fot. CPK
Tunel CPK w Łodzi z pozwoleniem na budowę. Fot. CPK

CPK z pozwoleniem na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią

Na pytanie, czy premier Donald Tusk "włączy zielone światło" dla CPK Czernicki odparł, że nie może dziś przesądzić jaka będzie decyzja. "Ale podchodzimy do tego przedsięwzięcia i tej decyzji zupełnie inaczej niż nasi poprzednicy. Pracujemy w oparciu o realne dane" - powiedział.

Zdaniem prezesa CPK, najpierw trzeba zbudować masę krytyczną odpowiedniej liczby pasażerów, aby móc mówić o nowym lotnisku. W tym celu - jak podkreślił - należy zapewnić przepustowość dla centralnej Polski, wykorzystując lotnisko Chopina, jak i lotnisko w Modlinie. "A może również lotnisko w Radomiu, co do którego mam największe wątpliwości" - dodał.

"Ale gdy okaże się, a takie analizy już mamy, że przepustowość tych lotnisk się kończy, to konieczne będzie zapewnienie przepustowości w dłuższej perspektywie" - powiedział Czernicki. Jak stwierdził, nowe lotnisko w którymś momencie będzie potrzebne. "Dziś nie jest przedmiotem dyskusji, czy ono powstanie, ale kiedy i w jakim kształcie" - wskazał.

Prezes zaznaczył, że CPK to nie powinien być "projekt ambicjonalny, największego i najbardziej imponującego portu lotniczego w tej części Europy". "Projekt w naszym ujęciu ma odpowiadać na konkretną potrzebę – zapewnienia możliwości transportowych w Polsce. Nie ma być celem samym w sobie z jego godnościowymi i politycznymi konotacjami" - stwierdził.

Jak poinformował, z wykonanych dotychczas analiz wynika, że projekt lotniska powinien zostać zoptymalizowany. Podkreślił jednak, że dla pasażera nie będą to różnice zauważalne. "Jeden z pirsów nie jest potrzebny na pierwszym etapie inwestycji. Nie wszystkie drogi kołowania, czy drogi szybkiego zejścia muszą być realizowane od razu i w pełnym zakresie. Część z tych inwestycji związanych ze zwiększaniem przepustowości można podzielić na fazy i realizować etapowo już po oddaniu lotniska do użytku. Znacząco obniżyłoby to koszty na moment uruchomienia lotniska" - wyjaśnił Czernicki.

Dodał, że co najważniejsze: "dwie równoległe drogi startowe w naszej propozycji pozostają, a terminal w zasadniczej części kubaturowej pewnie będzie taki sam". Jednocześnie zaznaczył, że niektóre elementy tej infrastruktury nie są niezbędne na pierwszym etapie. (PAP)

Autorka: Delfina Al Shehabi

gn/

Zobacz także

  • Dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Henryk Smolarz. Fot. PAP/Paweł Supernak
    Dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Henryk Smolarz. Fot. PAP/Paweł Supernak

    Sprawa działki pod CPK. KOWR wystąpił o zgodę na jej odkup [NASZE WIDEO]

  • Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK. Fot. PAP/Paweł Supernak
    Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK. Fot. PAP/Paweł Supernak

    LOT ma dominować na CPK? Odegra kluczową rolę podczas realizacji inwestycji

  • Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK i dworca kolejowego Fot. Paweł Supernak
    Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK i dworca kolejowego Fot. Paweł Supernak

    Jest nowy harmonogram CPK. Rząd podał koszt programu

  • Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz
    Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Fot. PAP/Jarek Praszkiewicz

    Pełczyńska-Nałęcz: w projekcie CPK potrzebne inwestycje w koleje subregionalne

Serwisy ogólnodostępne PAP