O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

AI w roli promotora pracy dyplomowej. Nietypowy eksperyment w Holandii

Filozof i profesor Uniwersytetu w Lejdzie Bas Haring powierzył sztucznej inteligencji rolę promotora pracy dyplomowej. Eksperyment wykazał, że AI świetnie radzi sobie z praktycznymi zadaniami, ale nie zastąpi motywującej roli człowieka. W Holandii trwa debata o AI w edukacji.

Uniwersytet w Lejdzie. Fot. PAP/EPA/Sem van der Wal
Uniwersytet w Lejdzie. Fot. PAP/EPA/Sem van der Wal

Na Uniwersytecie w Lejdzie przeprowadzono nietypowy eksperyment. Profesor Bas Haring, znany filozof i wykładowca technologii medialnych, postanowił całkowicie przekazać swoje obowiązki promotorskie sztucznej inteligencji. Studentka, której pracę nadzorował, korzystała wyłącznie z narzędzi AI przy wyborze tematu, planowaniu badań oraz pisaniu tekstu. Ostatecznie stworzyła program analizujący zdjęcia paznokci pod kątem nawyku obgryzania, a drugą część pracy poświęciła refleksji nad rolą AI jako promotora.

Więcej

ChatGPT (zdjęcie ilustrujące). Fot. EPA/ETIENNE LAURENT
ChatGPT (zdjęcie ilustrujące). Fot. EPA/ETIENNE LAURENT

Badanie: według 62 proc. rodziców szkoła powinna uczyć o zagrożeniach AI

Wnioski studentki były jednoznaczne: sztuczna inteligencja sprawdza się jako praktyczny doradca, pomagając w planowaniu, wyszukiwaniu źródeł i redagowaniu tekstów. Brakuje jej jednak zdolności motywowania oraz egzekwowania postępów. „AI nie może zastąpić ludzkiego kontaktu” – przyznał Haring dla dziennika „de Volkskrant”, dodając, że studentka odczuwała brak presji typowej dla relacji z promotorem.

Nietypowy eksperyment w Holandii

Eksperyment wzbudził debatę na holenderskich uczelniach. Część wykładowców, jak Haring, uważa, że AI odciąży kadrę akademicką w rutynowych zadaniach i stanie się nieuniknionym elementem dydaktyki. Inni ostrzegają, że zbyt szerokie wykorzystanie takich narzędzi może osłabić krytyczne myślenie studentów i zwiększyć ryzyko plagiatu.

Więcej

Sudoku. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/FRANK MAY
Sudoku. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/EPA/FRANK MAY

Sudoku za trudne dla sztucznej inteligencji

W czerwcu grupa profesorów z różnych uczelni opublikowała list otwarty, w którym wezwała do wstrzymania włączania AI do szkolnictwa wyższego. Ich zdaniem brak kontroli nad błędami i uprzedzeniami algorytmów może podważyć jakość kształcenia. „To nienaukowe” – oceniła Felienne Hermans z Wolnego Uniwersytetu w Amsterdamie.

Mimo kontrowersji Haring zapowiedział, że zamierza dalej eksperymentować i sporządzić listę zadań, które jego zdaniem mogą być bezpiecznie przekazywane AI. Rolą promotora pozostanie ostateczna ocena pracy i wsparcie człowieka, ale większość technicznych czynności AI wykona szybciej i taniej” – stwierdził.

Z Amsterdamu Patryk Kulpok (PAP)

pmk/ bar/ pap/

Zobacz także

  • Konferencja "Media Przyszłości" organizowana przez PAP. Fot. PAP
    Konferencja "Media Przyszłości" organizowana przez PAP. Fot. PAP

    Dziś VI konferencja "Media Przyszłości" organizowana przez PAP

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/peshkova
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/peshkova
    Specjalnie dla PAP

    Ekspertka z Google’a: już dzieci muszą wiedzieć, że za AI stoją ludzie [WYWIAD]

  • Papież Leon XIV. Fot. PAP/EPA/FABIO FRUSTACI
    Papież Leon XIV. Fot. PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

    Papież zaapelował o ochronę godności dzieci w dobie AI

  • Alex Karp i Władysław Kosiniak-Kamysz Fot. PAP/Radek Pietruszka
    Alex Karp i Władysław Kosiniak-Kamysz Fot. PAP/Radek Pietruszka

    MON zacieśnia współpracę z firmą Palantir. Podpisano list intencyjny

Serwisy ogólnodostępne PAP