O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Dlaczego Polacy korzystają z serwisów streamingowych? Raport IBRiS

Najważniejsze czynniki zachęcające Polaków do subskrybowania platform streamingowych to szeroka oferta filmów i seriali oraz możliwość oglądania treści w dowolnym momencie - wynika z najnowszego badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych dla PAP.

Telewizor (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Jacek Turczyk
Telewizor (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Jacek Turczyk

Dla 36,1 proc. ogółu badanych Polaków kluczowym czynnikiem zachęcającym do subskrypcji jest szeroka oferta filmów i seriali. Równie ważna jest możliwość oglądania lub słuchania w dowolnym momencie (24,1 proc.). Dostęp do muzyki i podcastów jest istotny dla 8,1 proc. respondentów, a dostęp na różnych urządzeniach (smartfon, telewizor itd.) - dla 11,6 proc. Atrakcyjna cena zachęca 6,9 proc. badanych, oryginalne produkcje 3,8 proc., a brak reklam - 8,5 proc.

Mężczyźni częściej niż kobiety wskazują szeroką ofertę (39 proc. vs. 32 proc.) i brak reklam (9,4 proc. vs. 7,5 proc.) jako czynniki zachęcające. Kobiety natomiast znacznie częściej doceniają dostęp do treści na różnych urządzeniach (22,4 proc. vs. 1,9 proc. u mężczyzn) oraz możliwość oglądania ich w dowolnym momencie (28 proc. vs. 20,5 proc. u mężczyzn).

Więcej

Telewizor i pilot Fot. PAP/Archiwum Turczyk
Telewizor i pilot Fot. PAP/Archiwum Turczyk

Ile wydajemy na serwisy streamingowe? Badanie IBRiS dla PAP

W grupie 18-29 lat najważniejszy jest dostęp na różnych urządzeniach (39,7 proc.), szeroka oferta (28,1 proc.) oraz oryginalne produkcje (9,6 proc.). Osoby w wieku 30-39 lat najbardziej cenią możliwość oglądania w dowolnym momencie (42,1 proc.) oraz dostęp do muzyki i podcastów (28,4 proc.). Wśród respondentów w wieku 40-49 lat zdecydowanie dominuje szeroka oferta filmów i seriali (60,4 proc.) oraz brak reklam (9,2 proc.). Co ciekawe, w tej grupie wiekowej nikt nie wskazał dostępu na różnych urządzeniach ani atrakcyjnej ceny.

Wśród 50-latków możliwość oglądania w dowolnym momencie jest najważniejsza (78,2 proc.). W grupie 60-69 lat najczęściej wybieranym czynnikiem jest szeroka oferta filmów i seriali (58,9 proc.). Na drugim miejscu - możliwość oglądania w dowolnym momencie (20,2 proc.), a następnie oryginalne produkcje (14,0 proc.) i brak reklam (4,6 proc.).

Osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym najbardziej cenią sobie szeroką ofertę filmów i seriali (39,5 proc.) oraz dostęp na różnych urządzeniach (37,5 proc.). Atrakcyjna cena jest ważna dla 16,1 proc. z nich, a brak reklam dla 6,9 proc. Wśród osób ze średnim wykształceniem najważniejsza jest możliwość oglądania w dowolnym momencie (40,9 proc.) oraz szeroka oferta filmów i seriali (35,4 proc.). Dostęp do muzyki i podcastów jest istotny dla 15,3 proc., a oryginalne produkcje dla 2,1 proc. Dla osób z wykształceniem wyższym kluczowym czynnikiem jest szeroka oferta filmów i seriali (38,2 proc.) oraz brak reklam (19,2 proc.). Ważna jest również możliwość oglądania w dowolnym momencie (18,5 proc.) i oryginalne produkcje (11,3 proc.).

Więcej

Pilot do telewizora Fot. PAP/Grzegorz Michałowski
Pilot do telewizora Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Polacy masowo korzystają z serwisów streamingowych. Znamy wyniki raportu

Wśród osób o poglądach lewicowych najczęściej wymienianymi czynnikami zachęcającymi są: dostęp na różnych urządzeniach (25,4 proc.), szeroka oferta filmów i seriali (30,7 proc.), atrakcyjna cena (10,9 proc.), oryginalne produkcje (10,1 proc.) oraz brak reklam (7,4 proc.). Dla osób o poglądach centrowych najważniejsza jest możliwość oglądania w dowolnym momencie (44,1 proc.) oraz szeroka oferta filmów i seriali (30,8 proc.). Wśród osób o poglądach prawicowych zdecydowanie dominuje szeroka oferta filmów i seriali (54,6 proc.) oraz brak reklam (16,1 proc.). Atrakcyjna cena jest ważna dla 10,3 proc. z nich, a możliwość oglądania w dowolnym momencie dla 17,8 proc.

- Analizując czynniki zachęcające do korzystania z platform streamingowych, wyraźnie widać, że Polacy cenią sobie przede wszystkim różnorodność treści i swobodę ich konsumpcji. Szeroka oferta filmów i seriali to podstawa, która przyciąga największą grupę odbiorców. Równie istotna jest elastyczność – możliwość oglądania w dowolnym miejscu i czasie, co idealnie wpisuje się w szybki styl życia współczesnych konsumentów – mówi Kamil Smogorzewski, dyrektor ds. komunikacji IBRiS. - Widzimy też, jak preferencje zmieniają się wraz z wiekiem. Młodsi użytkownicy przykładają większą wagę do dostępu na wielu urządzeniach i oryginalnych produkcji, co świadczy o ich adaptacji do cyfrowego środowiska i poszukiwaniu unikalnych treści. Natomiast dla starszych grup wygoda i możliwość oglądania na żądanie stają się absolutnym priorytetem – dodaje.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 27-28 czerwca 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1070 dorosłych Polaków, metodą CATI.

Serwisy streamingowe to platformy internetowe, które umożliwiają użytkownikom dostęp do treści multimedialnych, takich jak filmy, seriale czy muzyka, bez konieczności pobierania ich na konkretne urządzenie. Opłaty za dostęp do serwisów z filmami i serialami w Polsce wahają się od kilkunastu do blisko 60 zł miesięcznie.(PAP)

aszw/ miś/ grg/

Zobacz także

  • Logo BNP Paribas Warsaw SerialCon. Fot. PAP/Radek Pietruszka
    Logo BNP Paribas Warsaw SerialCon. Fot. PAP/Radek Pietruszka

    2. festiwal BNP Paribas Warsaw SerialCon – od środy w stolicy

  • Warsaw SerialCon. Fot. warsawserialcon.pl
    Warsaw SerialCon. Fot. warsawserialcon.pl

    Oto produkcje, które powalczą o tytuł Najlepszego Polskiego Serialu Roku podczas festiwalu SerialCon

  • Kim Kardashian. Fot. PAP/EPA/ANDY RAIN
    Kim Kardashian. Fot. PAP/EPA/ANDY RAIN

    Nowy serial prawniczy z Kim Kardashian bez ani jednej pozytywnej recenzji ze strony krytyków

  • Peloponez, plaża Voidokilia. Fot. Peter/Adobe Stock
    Peloponez, plaża Voidokilia. Fot. Peter/Adobe Stock

    Podróżowanie filmowymi szlakami jednym z wiodących turystycznych trendów 2026 roku?

Serwisy ogólnodostępne PAP