Najlepsze krótkie metraże świata w MSN w Warszawie
W środę, w warszawskim KINOMUZEUM rozpoczęła się 24. edycja Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych Cinemaforum. W programie znalazło się ponad 50 tytułów w dziewięciu sekcjach. Dyrektor artystyczny festiwalu podkreślił w rozmowie z PAP, że główną sekcją jest Międzynarodowy Konkurs Krótkometrażowych Filmów Fabularnych.
W środę rozpoczęła się 24. edycja Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych Cinemaforum. - To festiwal, na którym celebrujemy krótkie metraże i wychodzimy z takiego założenia, że film krótkometrażowy jest absolutnie samowystarczalną, samodzielną i spełnioną dziedziną sztuki i należy go traktować tak samo, jak traktuje się opowiadanie w literaturze - jako formę krótszą, ale nie mniej ważną. Filmy krótkometrażowe mogą być dziełami sztuki, w których jak w soczewce, skupia się współczesny świat - powiedział dyrektor artystyczny Błażej Hrapkowicz.
- Oczywiście w kinie wygląda to trochę inaczej, ponieważ natura krótkiego metrażu jest dwoista. Te filmy najczęściej są etapem na drodze do debiutu pełnometrażowego, czy też pewnym ćwiczeniem warsztatowym na przykład w szkołach filmowych, ale jednocześnie są dziełem sztuki. W ostatnich latach filmy krótkometrażowe dorosły do bardzo profesjonalnego poziomu, a często jest w nich więcej wolności, ponieważ zwykle nie ciąży nad nimi aż tak duża odpowiedzialność finansowa za ogromny budżet - tłumaczył.
Hrapkowicz zaznaczył, że młodzi twórcy i twórczynie krótkich metraży są kreatywni, ale jednocześnie umieją posługiwać się językiem filmu.
Szukają różnych gatunków, stylistyk i estetyk, żeby opowiedzieć o współczesnym świecie. Dlatego na Cinemaforum poświęcamy się krótkim metrażom i staramy się pokazywać je w różnorodnych formach
Co w programie Cinemaforum?
Zwrócił również uwagę, że główną sekcją Cinemaforum jest międzynarodowy konkurs krótkometrażowych filmów fabularnych, w której znalazły się krótkometrażowe filmy z całego świata. - Mamy w programie m.in. triumfatorów festiwalu Złotej Palmy dla krótkiego metrażu - „I'm Glad You're Dead Now” (Palestyna/Francja/Grecja) oraz „The Man Who Could Not Remain Silent” (Chorwacja/Francja/Bułgaria/Słowenia). Oba walczyły w Konkursie Krótkometrażowym Festiwalu Filmowego w Cannes i zdobyły nagrodę w swoich edycjach, odpowiednio w 2025 i 2024 roku. Co więcej, film „The Man Who Could Not Remain Silent” otrzymał również nominację do Oscara w 2025 r. w kategorii najlepszy krótkometrażowy film aktorski - podkreślił Hrapkowicz.
Dyrektor artystyczny przypomniał, że podczas Cinemaforum przyznawane są również nagrody imienia Jana Machulskiego. Jak tłumaczył, to „najbardziej kompleksowe nagrody przyznawane polskim twórcom i twórczyniom krótkich metraży”. - Mamy też bardzo lubianą przez naszą publiczność sekcję przygotowane we współpracy z American Film Festival „American Shorts”, czyli najlepsze amerykańskie krótkie metraże, ale pokazujemy również najlepsze brytyjskie krótkie metraże w sekcji „Bafta Shorts” - poinformował,
Hrapkowicz dodał, że w programie festiwalu znalazł się również przegląd niezależnych teledysków, a także nowa sekcja „Kino eksperymentalne”, której selekcję przygotowano we współpracy z KINOMUZEUM w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. - Krótki metraż jest przestrzenią wolności, więc jest też doskonałą platformą do testowania nowych form wizualnych, przesuwania granic, łączenia kina ze sztukami wizualnymi - dodał.
Przewidziano również sekcje „Kino skandynawskie”, która przybliży publiczności nordycką kulturę, „Tętno świata, puls kina”, w której zaprezentowane zostaną różnorodne rytmy współczesnego życia w różnych zakątkach globu, oraz „Mistrzowie, Mistrzynie”, w ramach której zaprezentowane zostaną wczesne filmy słynnych twórców i twórczyń. W tegorocznej edycji są to Julia Ducournau, Jonathan Glazer oraz Piotr Domalewski.
Teraz właściwie wszystkie najważniejsze festiwale na świecie mają konkursy krótkometrażowe. Czy to Festiwal w Cannes, Sundance, Berlinie, czy w Wenecji. Na wszystkich tych festiwalach konkursy krótkometrażowe cechują dużą frekwencją, zainteresowaniem i zbierają naprawdę fenomenalne filmy
Tłumaczył, że droga festiwalowa krótkich metraży przebiega bardzo podobnie do tej, którą przechodzą filmy pełnometrażowe. - Później oczywiście to się zmienia, filmy pełnometrażowe wchodzą do szerszej dystrybucji kinowej czy na platformach streamingowych, z krótkimi metrażami dzieje się tak zdecydowanie rzadziej. Jeśli już możemy zobaczyć gdzieś film krótkometrażowy poza obiegiem festiwalowym, to jest to telewizja albo platformy streamingowe, nie jest to częste, ale się zdarza. Tym bardziej zachęcam do wizyty na Cinemaforum, bo wielu z tych filmów być może później nie uda się już zobaczyć - podkreślił Hrapkowicz.
24. Międzynarodowe Forum Filmów Krótkometrażowych rozpoczęło się w środę. Seanse będą odbywać się codziennie do końca tygodnia w KINOMUZEUM w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wstęp na wszystkie pokazy jest wolny. Bezpłatne wejściówki można zarezerwować online na stronie internetowej festiwalu https://cinemaforum.pl/ od godz. 18 w dniu poprzedzającym wybraną projekcję. (PAP)
maku/ aszw/ jos/