O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

"Kobieta" - wystawa zainspirowana postacią XIX-wiecznej malarki Anny Bilińskiej w Radomiu

Wystawę "Kobieta. Współczesne artystki i artyści pamięci Anny Bilińskiej" będzie można od piątku oglądać w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. Inspiracją dla twórców ekspozycji była postać jednej z najwybitniejszych malarek polskich XIX wieku - Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej.

Fot. PAP/Piotr Polak
Fot. PAP/Piotr Polak

W dwóch salach radomskiego muzeum umieszczono 40 dzieł autorstwa 26 współczesnych twórców: obrazy, rzeźby oraz projekt modowy.

"Inspiracją do wystawy były słowa Anny Bilińskiej, polskiej artystki malarki, która w XIX wieku zdobyła akademickie wykształcenie i międzynarodową sławę" – poinformowała pomysłodawczyni i kuratorka wystawy Małgorzata Ziewiecka.

4 lutego 1883 r. Bilińska w swoim dzienniku napisała: "Od jakiegoś czasu snuje mi się po głowie cykl kompozycji. Tytuł – Kobieta. Chciałabym przedstawić ją w różnych fazach życia ze strony dodatniej i ujemnej: obowiązki kobiety i jej rola w rodzinie i społeczeństwie. Nie wiem, czy to może mieć wpływ jaki, gdyby mi jednak udało się chociaż jednej kobiecie w rozterce pomóc, wskazać drogę – byłabym z tego niewymownie szczęśliwa".

Większość prac, które od piątku będzie można obejrzeć w muzeum w Radomiu, powstała specjalnie na tę wystawę. Zadaniem zaproszonych artystów było stworzenie prac, które będą odpowiedzią na pomysł Bilińskiej sprzed 139 lat. "Dobór prac na wystawę nie jest przypadkowy, podobnie jak układ dzieł, które zobaczą zwiedzający w muzealnych salach" – podkreśliła kuratorka. W pierwszej sali umieszczono głównie dzieła malowane przez kobiety artystki, w drugiej - przez mężczyzn. Zdaniem kierowniczki działu naukowo-oświatowego muzeum Ilony Pulnar–Ferdjani prace prezentowane w obydwu salach różnią się stylem.

"Kobiety bardziej dosłownie odczytały cytat Anny Bilińskiej i wzięły sobie do serca fakt, że powinny pokazać własne emocje i portrety swoje lub np. przyjaciółek" - zauważyła Pulnar–Ferdjani. W jej ocenie kwintesencją kobiecej części wystawy może być m.in. obraz "Sama" Anny Jagodovej (ur. 1986).

Nieco inaczej – jak zaznaczyła Pulnar–Ferdjani – do tematu podeszli artyści; dali oni wyraźny przekaz, że kobieta jest dla nich inspiracją. "Panowie stworzyli prace nieprawdopodobnie barwne, niektóre wręcz onieśmielające i gabarytami i kolorem" – mówiła Pulnar–Ferdjani. Dodała, że przykładem męskiego spojrzenia na kobietę może być obraz "W pracowni" Arkadiusza Dzielawskiego (ur. 1967). "Artysta, nawiązując być może do twórczości Jacka Malczewskiego, przedstawia kobietę, jako swoją muzę, inspirację i przy okazji jako chimerę” – podkreśliła Pulnar–Ferdjani.

Wystawa będzie czynna do końca czerwca.

Anna Bilińska-Bohdanowicz (1854-1893) to jedna z najwybitniejszych artystek polskich tworzących w XIX wieku. Była przedstawicielką realizmu; malowała głównie portrety. Jako pierwsza Polką uzyskała wykształcenie na profesjonalnym, akademickim poziomie. Była też pierwszą polską artystką, która zyskała sławę w Paryżu, ówczesnym centrum kulturalnym Europy. Studiowała na Académie Julian – paryskiej prywatnej szkole malarskiej, gdzie później podjęła też pracę.

Jej rysunki i obrazy wystawiano kilkukrotnie w Salonie Paryskim. W 1889 r. odniosła pierwszy międzynarodowy sukces - otrzymała Srebrny Medal na Wystawie Światowej w Paryżu za obraz Autoportret. W tym samym roku jej dzieła były wystawione w Royal Academy of Art w Londynie. W 1891 r. prace Bilińskiej pokazano na dorocznej międzynarodowej wystawie sztuki w Berlinie, gdzie zostały nagrodzone małym złotym medalem.

Artystka zmarła w wieku 39 lat na chorobę serca. Została pochowana na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. (PAP)

Autorka: Ilona Pecka

kgr/

Galeria (7)

  • Fot. PAP/Piotr Polak
    1/7

    Fot. PAP/Piotr Polak

  • Fot. PAP/Piotr Polak
    2/7

    Fot. PAP/Piotr Polak

  • Fot. PAP/Piotr Polak
    3/7

    Fot. PAP/Piotr Polak

  • Fot. PAP/Piotr Polak
    4/7

    Fot. PAP/Piotr Polak

  • Fot. PAP/Piotr Polak
    5/7

    Fot. PAP/Piotr Polak

  • Fot. PAP/Piotr Polak
    6/7

    Fot. PAP/Piotr Polak

  • Fot. PAP/Piotr Polak
    7/7

    Fot. PAP/Piotr Polak

Zobacz także

  • Robbie Ryan. Fot. PAP/Mikołaj Kuras
    Robbie Ryan. Fot. PAP/Mikołaj Kuras
    Specjalnie dla PAP

    Robbie Ryan: praca autora zdjęć filmowych jest jak jazda rollercoasterem [WYWIAD]

  • Zdzisław Beksiński. Fot. PAP/PAI/Wojciech Kryński, Tomasz Prażmowski
    Zdzisław Beksiński. Fot. PAP/PAI/Wojciech Kryński, Tomasz Prażmowski
    Specjalnie dla PAP

    Przyjaciel Beksińskiego: nie bał się niczego poza śmiercią [NASZE WIDEO]

  •  Do konfiskaty doszło na otwartej w sobotę ekspozycji „Dali: między sztuką a mitem”. Fot. Adobe Stock/Maciej (zdjęcie ilustracyjne)
    Do konfiskaty doszło na otwartej w sobotę ekspozycji „Dali: między sztuką a mitem”. Fot. Adobe Stock/Maciej (zdjęcie ilustracyjne)

    Karabinierzy w Parmie skonfiskowali 21 prac uznanych za podrobione dzieła Salvadora Dalego

  • Panorama Florencji. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
    Panorama Florencji. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Dlaczego turyści we Florencji mdleją? Sekret syndromu Stendhala

Serwisy ogólnodostępne PAP