O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Nadmiar słodkich i słonych przekąsek. Jak złe odżywianie wpływa na rozwój dzieci?

Nieprawidłowe odżywianie i chaotyczne środowisko domowe mogą niekorzystnie wpływać na pamięć, koncentrację i kontrolę emocji u dzieci – informują naukowcy z Uniwersytetu Illinois w piśmie „Nutrients”.

Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski

W badaniach wzięło udział blisko 300 rodzin. Gdy dzieci miały sześć tygodni, zaczęto gromadzić dane na temat ich odżywiania, wahań wagi, a potem także zdolności społeczno-emocjonalnych czy relacji w rodzinie.

Analiza kwestionariuszy wypełnianych przez opiekunów wykazała, że dzieci w wieku od 18 miesięcy do 2 lat, które spożywały większe ilości słodkich przekąsek i produktów przetworzonych, częściej miały problemy z podstawowymi komponentami funkcji wykonawczych, takimi jak kontrola impulsywnych reakcji, pamięć robocza, zdolność planowania i organizacji.

Kwestionariusze dotyczyły także poziomu chaosu. Za chaotyczne uznawano domy, w których było z reguły bardzo głośno, tłocznie i panowała dezorganizacja.

Okazało się, że brak organizacji, konsekwencji i przewidywalności w domu niezależnie od odżywiania negatywnie wpływał na koncentrację i regulację emocji u dzieci.

„Funkcje wykonawcze zaczynają rozwijać się szybko w wieku od 2 do 5 lat. Chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób decyzje żywieniowe podejmowane w tym czasie przez rodziców oraz środowisko domowe mogą wpłynąć na zdolności poznawcze dzieci” – piszą autorzy badań (DOI: 10.3390/nu13124442).

„Zaobserwowaliśmy, że częste spożywanie produktów przetworzonych i słodkich było związane z niższymi wskaźnikami dotyczącymi m.in. kontroli emocji, regulacją zachowań, planowaniem i organizacją. Wskazuje to, że nawet w tak młodym wieku odżywiane może wpływać na funkcje wykonawcze na wielu poziomach” – dodają. (PAP)

kgr/

Zobacz także

  • Czytające dziecko (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Czytające dziecko (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Marcin Bielecki
    Specjalnie dla PAP

    Andrzej Maleszka: to nieprawda, że dzieci nie chcą czytać

  • Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Michał Meissner
    Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Michał Meissner

    Ewakuacja przedszkola na Śląsku. Czujki zaalarmowały o emisji tlenku węgla

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/peshkova
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/peshkova
    Specjalnie dla PAP

    Ekspertka z Google’a: już dzieci muszą wiedzieć, że za AI stoją ludzie [WYWIAD]

  • Papież Leon XIV Fot. PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI
    Papież Leon XIV Fot. PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

    Papież do Polaków: nie bójcie się przyjmować i bronić każdego poczętego dziecka

Serwisy ogólnodostępne PAP