O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Proste gry logiczne blokują nawracanie przykrych wspomnień

Gry komputerowe, takie jak Tetris czy Candy Crush, odwracają uwagę od traumatycznych przeżyć i pomagają uniknąć intruzywnych wspomnień – czytamy na łamach „Molecular Psychiatry”.

Warszawa, 23.07.2015. Tetris na Pałacu Kultury i Nauki, 23 bm. Fasada PKiN od strony  ul. Marszałkowskiej stała się kolorową instalację świetlną, stanowiącą jednocześnie interaktywną planszę do popularnej gry Tetris. Oprócz graczy na plac Defilad tłumnie przybyli widzowie. Finał turnieju odbędzie się 24 bm. w późnych godzinach wieczornych.  (soa)
PAP/Rafał Guz PAP © 2017 / Rafał Guz
PAP © 2017 / Rafał Guz / Warszawa, 23.07.2015. Tetris na Pałacu Kultury i Nauki, 23 bm. Fasada PKiN od strony ul. Marszałkowskiej stała się kolorową instalację świetlną, stanowiącą jednocześnie interaktywną planszę do popularnej gry Tetris. Oprócz graczy na plac Defilad tłumnie przybyli widzowie. Finał turnieju odbędzie się 24 bm. w późnych godzinach wieczornych. (soa) PAP/Rafał Guz PAP © 2017 / Rafał Guz

Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego (W. Brytania) oraz Instytutu Karolinska (Szwecja) potwierdzili, że nieskomplikowane gry, które angażują funkcje wzrokowo-przestrzenne, np. Tetris – gra polegająca na układaniu klocków – lub Candy Crush – gra polegająca na przesuwaniu słodyczy w taki sposób, by utworzyły rząd albo kolumnę co najmniej trzech takich samych obiektów – stanowią skuteczne lekarstwo na traumę i mogą zapobiegać rozwojowi zaburzeń psychicznych, np. zespołu ostrego stresu, zespołu stresu pourazowego (PTSD), czy depresji.

Badanie (DOI: 10.1038/mp.2017.23) przeprowadzono na pacjentach po poważnych wypadkach motocyklowych, oczekujących na oddziale ratunkowym Szpitala im. Johna Radcliffe’a w Oksfordzie (W. Brytania). Część z ochotników poddano prostej interwencji psychologicznej – poproszono ich, by przywołali wspomnienie z wypadku, a następnie przez około 20 minut pograli w Tetris. W ciągu następnego tygodnia badani mieli zapisywać w dzienniku każde nawracające wspomnienie.

Wyniki pokazały, że osoby biorące udział w interwencji doświadczały później o 62 proc. mniej intruzywnych, nieprzyjemnych wspomnień, niż pozostali pacjenci. "Gracze" deklarowali też niższy poziom stresu.

"Gra odwróciła moją uwagę w momencie, w którym prawdopodobnie rozmyślałabym o tym wszystkim i użalała się nad sobą" – skomentowała jedna z uczestniczek badania.

"Krótka psychologiczna interwencja oparta na wykorzystaniu gry Tetris stanowi coś w rodzaju poznawczej, terapeutycznej szczepionki, która może być zaaplikowana zaraz po wystąpieniu traumatycznego wydarzenia i zapobiec nawracaniu intruzywnych wspomnień w nadchodzącym tygodniu" – tłumaczy koordynatorka projektu Lalitha Iyadurai.

Autorzy badania podkreślają, że gry wzrokowo-przestrzenne typu Tetris to narzędzia, które są nie tylko skuteczne, ale również szybkie, tanie, nieskomplikowane w stosowaniu i niewymagające obecności specjalisty. (PAP)

ooo/ zan/

Zobacz także

  • Gry wideo. Zdj. ilustracyjne. Fot. Gorodenkoff/Adobe Stock
    Gry wideo. Zdj. ilustracyjne. Fot. Gorodenkoff/Adobe Stock

    Czy gry wideo szkodzą? Najnowsze badania wskazują na coś zupełnie innego

  • Gra komputerowa. Fot. Framestock/Adobe Stock
    Gra komputerowa. Fot. Framestock/Adobe Stock

    Czas grania w gry komputerowe w czasie pandemii wzrósł tylko nieznacznie - oceniają polscy naukowcy

  • Business Wire/Xsolla
    Business Wire/Xsolla

    Premiera innowacyjnych rozwiązań Xsolla do handlu grami podczas GDC 2025

  • Business Wire/Xsolla
    Business Wire/Xsolla

    Sieć partnerska Xsolla zwiększa komfort użytkowania sieci przez wydawców i twórców w zakresie marketingu dzięki nowym funkcjom i wglądowi w dane

Serwisy ogólnodostępne PAP