O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

NFZ: pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie

Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie. Sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia próby rejestracji w kolejnych dniach, nie powinny mieć miejsca - podkreśla Narodowy Fundusz Zdrowia.

Centrala NFZ. Fot. PAP/Leszek Szymański
Centrala NFZ. Fot. PAP/Leszek Szymański

NFZ zaznacza też, że placówki podstawowej opieki mają obowiązek umożliwić rejestrację pacjentów osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej.

Rzecznik prasowy Narodowego Funduszu Zdrowia Beata Kopczyńska przekazała PAP w poniedziałek, że w centrali NFZ od początku roku rozpatrzono 150 skarg dotyczących trudności w dostępie do świadczeń. Najczęściej pacjenci skarżyli się na trudności w zarejestrowaniu się do lekarza POZ i AOS (Podstawowej Opieki Zdrowotnej i Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej) czy brak kontaktu z placówką.

NFZ przypomina, że pacjent na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej może zapisać się w godzinach pracy placówki osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej. Przychodnia - jak podkreśla Fundusz - jest zobowiązana umożliwić rejestrację pacjentów w wyżej wymienionych formach.

"Pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania od niego porady. Nie jest to dobra wola przychodni, a obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej” - wskazała rzeczniczka, cytowana w informacji prasowej.

Świadczenia powinny być udzielane pacjentom przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w możliwie najkrótszym terminie. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki. W innych przypadkach świadczenia lekarza rodzinnego są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem.

"Sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach, nie powinny mieć miejsca. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania wizyty porady już przy pierwszym kontakcie” – zaznacza rzeczniczka NFZ.

W każdej sytuacji, w której pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej może zwrócić się do swojego oddziału wojewódzkiego NFZ albo zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii NFZ 800 190 590. Każdy taki sygnał – jak zapewnia Fundusz - jest szczegółowo wyjaśniany.

W Centrali NFZ od początku roku rozpatrzono 150 skarg dotyczących trudności w dostępie do świadczeń.

"Narodowy Fundusz Zdrowia reaguje na wszystkie sygnały ze strony pacjentów dotyczące ograniczenia dostępności do świadczeń. Każdą sprawę wyjaśniamy indywidualnie. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości placówka medyczna jest zobowiązana do realizacji umów zgodnie z przepisami" – podkreśliła Beata Kopczyńska. (PAP)

Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl

jc/

Zobacz także

  • W piątek w Pałacu Prezydenckim odbywa się szczyt zdrowotny „Na ratunek ochronie zdrowia”.	Fot. PAP/Leszek Szymański
    W piątek w Pałacu Prezydenckim odbywa się szczyt zdrowotny „Na ratunek ochronie zdrowia”. Fot. PAP/Leszek Szymański

    Prezydent podpisał nowelę w sprawie Funduszu Medycznego. NFZ otrzyma 3,6 mld zł

  • Premier Donald Tusk podczas Szczytu Medycznego „Bezpieczny Pacjent”. Fot. PAP/Rafał Guz
    Premier Donald Tusk podczas Szczytu Medycznego „Bezpieczny Pacjent”. Fot. PAP/Rafał Guz

    Premier Tusk na szczycie medycznym: nie możemy mówić o katastrofie

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/everythingpossible
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/everythingpossible

    Prezydencki projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym trafi do marszałka Sejmu

  • Szpital. Fot. PAP/Albert Zawada (zdjęcie ilustracyjne)
    Szpital. Fot. PAP/Albert Zawada (zdjęcie ilustracyjne)

    Projekt: zmiany w Funduszu Medycznym pozwolą na przekazanie NFZ około 3,6 mld zł

Serwisy ogólnodostępne PAP