O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Raport: Media społecznościowe i kanały wideo coraz częściej głównym źródłem informacji

Media społecznościowe, internetowe kanały wideo oraz influencerzy są coraz częściej głównym źródłem informacji o świecie – wynika z opublikowanego we wtorek raportu think tanku Reuters Institute. W Polsce, USA i Australii odnotowano w 2024 roku największy wzrost osób czerpiących wiadomości z platformy X.

Logo X. Fot. PAP/EPA/ETIENNE LAURENT
Logo X. Fot. PAP/EPA/ETIENNE LAURENT

W rozdziale raportu poświęconym polskim mediom Reuters Institute for the Study of Journalism zwrócił uwagę, że 47 proc. respondentów zadeklarowało, że ufa informacjom w mediach. Jest to wzrost o 8 pkt proc. w porównaniu z 2023 r. Jak zaznaczył, TVP znalazła się wśród mediów, którym udało się częściowo odzyskać zaufanie odbiorców.

Więcej

Dziecko z komputerem (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/REMKO DE WAAL
Dziecko z komputerem (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/REMKO DE WAAL

Dzieci coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych. Może to wpływać na ich zdrowie psychiczne

Think tank podkreślił, że tradycyjny rynek telewizyjny w Polsce nadal się rozdrabnia. Według jego wyliczeń tylko sześć programów telewizyjnych przekroczyło próg oglądalności wynoszący 3 mln widzów w 2024 r. w porównaniu z 49 programami rok wcześniej. Średni łączny czas oglądania telewizji pozostał niezmieniony.

Jako jednego z głównych beneficjentów tej tendencji wskazano TV Republikę, przyciągającą widzów o prawicowych poglądach. W raporcie podano, że przychody tej stacji wzrosły rok do roku o 21 proc. (do 5,37 mln euro), a jej zysk netto wzrósł do 790 tys. euro z zaledwie 7,7 tys. euro w 2023 r.

Według raportu telewizja w Polsce ma silną pozycję wśród odbiorców, ale wraz z prasą odnotowuje długoterminowy spadek popularności. O 6 proc. wzrosło znaczenie internetu jako źródła wiadomości, prawdopodobnie ze względu na rosnącą rolę mediów społecznościowych jako źródła informacji.

Więcej

Logo TIKTOK. Fot. PAP/ Albert Zawada
Logo TIKTOK. Fot. PAP/ Albert Zawada

TikTok zbuduje centrum przetwarzania danych

Z raportu obejmującego respondentów z 48 krajów wynika, że 54 proc. z nich czerpie wiadomości z serwisów społecznościowych takich jak Facebook, X i YouTube. Z telewizji korzysta w tym celu 50 proc., a z serwisów i aplikacji informacyjnych - 48 proc.

Dane pokazują, że w 2024 r. największy wzrost liczby osób czerpiących wiadomości z X odnotowano w USA (o 8 pkt proc.), oraz w Polsce i Australii (po 6 pkt proc.).

Według Reuters Institute kolejnym poważnym wyzwaniem dla tradycyjnych wydawców jest rosnąca popularność krótkich filmików zamieszczanych w mediach społecznościowych oraz wiadomości opartych na wypowiedziach influencerów. Ośrodek zwrócił też uwagę, że część polityków coraz częściej wypowiada się na kanałach wideo prowadzonych przez osobowości internetowe, zamiast udzielać wywiadów dziennikarzom. Jak podkreślono, może to prowadzić m.in. do rozpowszechniania fake newsów.

Więcej

August Lamm. Fot. August Lamm/Instagram
August Lamm. Fot. August Lamm/Instagram

Influencerka i artystka rezygnuje ze smartfona na rzecz komórki sprzed 20 lat [WIDEO]

Z raportu wynika, że chińska platforma TikTok była w 2024 r. najszybciej rozwijającym się serwisem społecznościowym i serwisem wideo, a 17 proc. ludzi na całym świecie korzysta z niego w celu oglądania wiadomości. Stanowi to wzrost o 4 pkt proc. w porównaniu do 2023 r. Zwrócono także uwagę, że coraz powszechniejsze staje się korzystanie z chatbotów opartych na sztucznej inteligencji (AI) w celu zdobywania informacji, zwłaszcza wśród odbiorców poniżej 25. roku życia. Jednocześnie zdaniem większości pytanych AI sprawi, że wiadomości staną się mniej przejrzyste, dokładne i wiarygodne.

Raport Reuters Institute dotyczący kondycji mediów na świecie przygotowywany jest od 14 lat. W opublikowanym we wtorek badaniu udział wzięło blisko 100 tys. osób z 48 krajów.(PAP)

mzb/ akl/ mow/ ep/

Zobacz także

  • Według rankingu obszar innowacji jest jednym z największych atutów Polski. Fot. Adobe Stock/MDAHASAN
    Według rankingu obszar innowacji jest jednym z największych atutów Polski. Fot. Adobe Stock/MDAHASAN

    Polska liderem w Europie pod względem liczby transakcji mobilnych i internetowych

  • Świąteczna iluminacja na Nowym Świecie w Warszawie. Fot. PAP/Tomasz Gzell
    Świąteczna iluminacja na Nowym Świecie w Warszawie. Fot. PAP/Tomasz Gzell

    Warszawski Nowy Świat to 35. najdroższa ulica na świecie

  • Black Friday. Fot. PAP/Marian Zubrzycki
    Black Friday. Fot. PAP/Marian Zubrzycki

    Raport: blisko połowa klientów uważa, że promocje w Black Friday są atrakcyjne

  • Biurowiec Orlen Fot. PAP/Leszek Szymański
    Biurowiec Orlen Fot. PAP/Leszek Szymański

    Zysk Orlenu poszybował. Grupa podała wynik

Serwisy ogólnodostępne PAP