Ostatnie dni festiwalu "Open the Door" – teatr, wojna, cisza i granice
Teatr, wojna, cisza i granice – na tych tematach skupią się artyści w ostatnich dniach 8. Międzynarodowego Festiwalu "Open the Door". Do niedzieli w Katowicach i Dąbrowie Górniczej odbędzie się kilkanaście wydarzeń – spektakli, spotkań i pokazów, które skupiają się na doświadczeniach wykluczenia.
Festiwal od lat porusza temat wykluczenia i społecznej odpowiedzialności teatru, prezentując spektakle i działania artystyczne, które wychodzą poza scenę i angażują widzów w dialog o współczesności. Artyści przyjechali aż z ośmiu krajów – m.in. z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Libanu czy Argentyny.
W czwartek (12 czerwca) na scenie pojawi się Tiziano Cruz z Argentyny. Tematem jego autobiograficznego "Wayqeycuna (Moi bracia)" jest poszukiwanie własnych korzeni, własnej tożsamości i jej ogromna świadomość. W spektaklu pojawiają się nagrania wideo dokumentujące powrót artysty do rodzinnej wioski, spotkanie z ojcem, wspólną z nim podróż w góry. Tiziano Cruz ujmuje mocą swoją scenicznej obecności, szczerością spojrzenia na siebie, wzrusza opowieścią o sobie – człowieku zawieszonym pomiędzy bardzo od siebie różnymi światami.
W piątek (13 czerwca) w Teatrze Śląskim zagra Olsztyński Teatr Głuchych z poruszającym spektaklem "Moje ręce krzyczą". Jak podkreślają organizatorzy, to jedno z tych wydarzeń, w których temat dostępności nie jest dodatkiem, tylko rdzeniem.
"Od początku istnienia festiwalu podejmujemy temat wykluczenia i walczymy o włączanie. Ale to włączanie traktujemy szeroko – nie tylko jako reprezentację różnych grup, w tym artystów z niepełnosprawnością, ale też jako otwartość na nową, różnorodną publiczność. Wychodzimy poza scenę, w przestrzenie miejskie – właśnie po to, by dotrzeć do widza, który może na co dzień nie bywa w teatrze" – powiedziała kuratorka festiwalu Dagmara Gumkowska.
W sobotę (14 czerwca) wieczorem – "Jak opowiadała moja matka" Alego Chahroura. Spektakl z Libanu, w którym choreograf pracuje z własną rodziną, by opowiedzieć o wojnie – z czułością, muzyką na żywo i arabskimi pieśniami.
"To przedstawienie o ogromnej sile przekazu. Artyści z Libanu rzadko goszczą w Polsce, a sam spektakl dotyka tematu konfliktów i wojen na Bliskim Wschodzie z perspektywy jednostkowej – osobistej i głęboko poruszającej. W spektaklu występują członkowie rodziny choreografa, jego siłą są także arabskie pieśni i muzyka grana na tradycyjnych instrumentach" – podkreśliła Gumkowska.
Finał w niedzielę (15 czerwca) należy do Japonii. "Spisane z ciszy" (Scored in Silence) Chisato Minamimury to multimedialna opowieść o doświadczeniu głuchych świadków bombardowań Hiroszimy i Nagasaki. Podczas tych tragicznych wydarzeń osoby głuche zostały pominięte w komunikacji, pozbawione możliwości reakcji. Spektakl przywołuje wspomnienia osób, które przeżyły tamte ataki, opowiadając o zdarzeniach z przeszłości tworzy jednak dotkliwy i nadal bardzo aktualny obraz wykluczenia komunikacyjnego, jakiego i dziś doświadczają głusi.
Na ulice Katowic i Dąbrowy Górniczej wyjdzie też akrobatyczny spektakl "EXIT" belgijskiego kolektywu Circumstances (12–13 czerwca), łączący ruch w przestrzeni miejskiej z tematami napięcia i ucieczki. Spektakl jest adresowany do bardzo różnorodnej publiczności – osób w różnym wieku, również tych, którzy na co dzień nieczęsto korzystają z teatralnej czy kulturalnej oferty.
Bilety kosztują 15 zł, dla osób z niepełnosprawnością – 5 zł. Wydarzenia dostępne są w różnych formach: z audiodeskrypcją, PJM, napisami.
Festiwal potrwa do 15 czerwca. "Open the Door" odbywa się od 2018 r. i konsekwentnie stawia pytania o społeczną odpowiedzialność teatru, pokazując, że scenę można otworzyć "dla wszystkich i o rozmawiając o wszystkich".
Dyrektor Teatru Śląskiego Robert Talarczyk podkreślił, że festiwal stał się jedną z najważniejszych inicjatyw jego dyrekcji. Dla zespołu teatru to nie tylko wydarzenie artystyczne, ale przede wszystkim społeczna misja i konsekwentne budowanie teatru otwartego na każdego.
Organizację wydarzenia wspierają Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, miasta Katowice i Dąbrowa Górnicza, British Council, Instytut Francuski, Rada Mecenasów Teatru Śląskiego oraz Hotel Diament Plaza Katowice. (PAP)
jms/ wj/ ep/