Warszawa. Wiadukt nad torami przy ul. Chełmżyńskiej już otwarty
W czwartek otwarty został wiadukt nad torami przy ul. Chełmżyńskiej. Zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowy w poziomie szyn, dzięki czemu nie trzeba już czekać przed rogatkami.
Wspólna inwestycja kolejarzy i miasta kosztowała ponad 55 mln zł netto (68 mln zł brutto) i została współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszów Europejskich.
Nowy wiadukt przebiega nad ulicami Chłopickiego i Strażacką oraz torami kolejowymi, łącząc północną i południową część Rembertowa. Są na nim dwa pasy ruchu (po jednym w każdą stronę), chodniki i ścieżka rowerowa. Dla osób z ograniczoną mobilnością przygotowano windy i pochylnie. Od strony północnej powstała też zatoka autobusowa z przystankiem komunikacji miejskiej.
Wszystkie prace przy budowie wiaduktu na Chełmżyńskiej potrwają do końca roku.
- Budowa nowych skrzyżowań bezkolizyjnych na sieci kolejowej znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa podróżnych i pracowników kolei. Eliminacja punktów kolizyjnych zmniejsza ryzyko wypadków oraz poprawia płynność ruchu. W planach inwestycyjnych mamy budowę kolejnych wiaduktów i tuneli, które poprawią efektywność transportu szynowego i bezpieczeństwo na sieci – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.
Prezydent Warszawy: to ważny krok dla lokalnego ruchu, bo przez tę linię kolejową przejeżdża średnio ponad 7 tys. pojazdów dziennie
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaznaczył, że była to długo wyczekiwana przez mieszkańców Rembertowa inwestycja. - To ważny krok dla lokalnego ruchu, bo przez tę linię kolejową przejeżdża średnio ponad 7 tys. pojazdów dziennie, a dotychczasowe szlabany znacząco utrudniały komunikację. Dziś to się zmienia — dodał.
To nie jedyna inwestycja w Rembertowie. Pod koniec lipca kolejarze podpisali umowę ze Stołecznym Zarządem Rozbudowy Miasta na budowę tunelu drogowego w ciągu ul. Marsa i al. „Montera” – jednej z głównych tras wylotowych ze stolicy. Tunel będzie miał 140 metrów długości i połączy Nowy i Stary Rembertów. Prace potrwają 2,5 roku, a ich koszt to ponad 109,5 mln zł netto. Koszty inwestycji zostały podzielone po równo między miasto i PLK SA. Plac budowy przekazano wykonawcy pod koniec sierpnia.
W Wesołej rozpoczęła się natomiast budowa 160-metrowego tunelu na ul. 1 Praskiego Pułku WP. Powstanie tam dwupasmowa droga, chodnik, ścieżka rowerowa oraz bezpośrednie połączenia z przystankami kolejowymi i autobusowymi. Tunel będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnościami – zaplanowano windy. Przebudowane zostaną też ulice Okuniewska i Bartosza Głowackiego. Zakończenie prac planowane jest w III kwartale 2027 r. Koszt inwestycji to 76 mln zł netto. (PAP)
mas/ mark/gn/