O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Brzydko zapakowane prezenty są lepsze?

Ładnie zapakowane prezenty mogą zwiększać oczekiwania dotyczące tego, co jest w środku, a przez to generować rozczarowania - uważają naukowcy z University of Nevada (USA). Można więc zaryzykować stwierdzenie, że brzydziej zapakowane upominki są przyjemniejsze dla obdarowywanych.

Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski

Do świąt zostało już tylko kilka tygodni, więc presja znalezienia idealnych prezentów dla bliskich, współpracowników oraz znajomych rośnie z dnia na dzień. I chociaż to, czym chcemy kogoś obdarować, jest oczywiście ważne, to naukowcy zwracają uwagę na czynnik, który często jest pomijany, a może mieć wpływ na to, czy obdarowywana osoba będzie zadowolona z podarunku - chodzi o to, jak zapakowany jest prezent.

Badacze z Wydziału Marketingu University of Nevada postanowili zbadać prawdziwość założenia, że wolimy prezenty, które są starannie zapakowane. A może w rzeczywistości jest odwrotnie? 

Poprosili więc uczestników o rozpakowanie prezentu, który został starannie bądź niechlujnie zapakowany. W środku zawsze znajdował się oficjalny kubek drużyny koszykarskiej Miami Heat lub Orlando Magic. Co ważne, do eksperymentu zaproszono wyłącznie fanów tej pierwszej drużyny, dlatego to zdecydowanie kubek z logo Miami był preferowanym prezentem. 

Po rozpakowaniu upominku każdy z uczestników odpowiadał na pięć pytań, które miały określić, jak bardzo był z podarku zadowolony. Wyniki pokazały, że znacznie przychylniej obdarowani podchodzili do niechlujnie zapakowanych prezentów - niezależnie od tego, czy kubek reprezentował ich ulubioną drużynę koszykówki, czy też nie.

„Kiedy otrzymujemy prezent, opakowanie stanowi dla nas wskazówkę dotyczącą tego, co jest w środku. To ono kształtuje nasze oczekiwania - mówi Jessica Rixom, główna autorka badania. - Pięknie zapakowana rzecz pompuje te oczekiwania i takiemu prezentowi trudno jest im potem sprostać”.

Aby sprawdzić, czy oczekiwania rzeczywiście wpływają na stosunek odbiorców do prezentu, naukowcy przeprowadzili kolejny eksperyment, w którym pokazywali uczestnikom zdjęcia starannie lub niechlujnie opakowanego upominku. Ochotnicy mieli określić swoje oczekiwania względem tego podarunku, a dopiero potem pokazano im, co było w środku - para dousznych słuchawek JVC. Następnie badani oceniali, czy prezent spełnił ich oczekiwania.

Okazało się, że oczekiwania były znacznie wyższe w przypadku pięknie zapakowanych prezentów. Jednocześnie stosunek do tych właśnie upominków już po otwarciu był dużo bardziej obojętny niż w przypadku upominków zapakowanych niedbale.

Trzeci eksperyment wykazał, że kiedy relacje pomiędzy darczyńcami i obdarowywanymi są mniej zażyłe, odbiorcy prezentów wykorzystują schludność opakowania jako wskazówkę do określenia wartości relacji z dawcą upominku. Ładnie zapakowane prezenty sugerują więc, że darczyńca postrzega tę relację jako ważną. Poczucie bycia ważnym zwiększa z kolei szanse na to, że osoba obdarowywana polubi prezent.

Zdaniem autorów pracy, odkrycia te mogą być przydatne w sytuacji, kiedy ktoś, kto chce dać innej osobie prezent, zastanawia się, ile czasu zainwestować w pakowanie go albo rozważa skorzystanie z odpłatnej usługi pakowania dostępnej w sklepie. „Jeśli ktoś uważa, że piękne opakowanie sprawi, iż prezent wyda się jego przyjacielowi bardziej atrakcyjny, to mamy złą wiadomość - taka strategia może ostatecznie przynieść odwrotny efekt - podsumowuje Rixom. - Z drugiej strony: w przypadku obdarowywania dalszych znajomych właśnie takie podejście może okazać się lepsze” .

Więcej na ten temat można przeczytać w „Journal of Consumer Psychology” (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jcpy.1140).

kap/ ekr/ 

Zobacz także

  • Kolacja wigilijna Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
    Kolacja wigilijna Fot. PAP/Bartłomiej Zborowski

    Psychologowie: święta mogą zwiększać ryzyko rodzinnych napięć

  • Depresja (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Jacek Turczyk
    Depresja (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Jacek Turczyk
    Specjalnie dla PAP

    Psycholog: Tłumiona złość to prosta droga do symptomów depresji

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/Road Red Runner
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/Road Red Runner
    Specjalnie dla PAP

    Konkurs Chopinowski. Psycholog: jurorzy muszą uważać na błędy poznawcze

  • Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/peshkova
    Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adobe Stock/peshkova
    Specjalnie dla PAP

    Czy AI nas rozleniwia? Psycholog: alarmistyczne podejście jest niewskazane

Serwisy ogólnodostępne PAP