O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Powraca festiwal „Wybrzeże Sztuki". Wśród gości znane nazwiska polskiego teatru

Po sześciu latach przerwy do Teatru Wybrzeże w Gdańsku powraca festiwal „Wybrzeże Sztuki". W czwartek rozpocznie się jego 12. edycja. Dramaturg teatru Anna Wakulik powiedziała PAP, że organizatorzy chcą, by publiczność zobaczyła spektakle, z którymi na co dzień nie ma kontaktu.

Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski. Fot. PAP/Marcin Obara/Radek Pietruszka
Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski. Fot. PAP/Marcin Obara/Radek Pietruszka

„Wybrzeże Sztuki” to festiwal teatralny organizowany przez Teatr Wybrzeże w Gdańsku, prezentujący najważniejsze i najbardziej interesujące spektakle z całej Polski.

Zależało nam, by pokazać zarówno spektakle uznanych twórców, takich jak Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski, Mateusz Pakuła, Marcin Liber, Anna Smolar i Katarzyna Minkowska, jak i projekty artystek i artystów rozwijających własny język teatralny – na przykład Anny Obszańskiej, której teatr zakorzeniony jest w choreografii i dramaturgii ruchu, czy dyplom studentów AST w Krakowie 

Anna Wakulik

Dodała, że podstawowym kryterium przy wyborze spektakli do 12. edycji festiwalu była jakość artystyczna i różnorodność. – W programie nie znajdziemy spektakli „niezrobionych” czy „puszczonych”, w których twórcy nie byliby w pełni zaangażowani. Każdy z zaproszonych artystów posługuje się innym językiem teatralnym i inną formą, ale każdy z nich – w ramach swojego pomysłu na teatr – stworzył przedstawienie najlepsze w swoim rodzaju – zaznaczyła.

Podkreśliła, że kluczem doboru spektakli było również to, by nie zapraszać twórców pracujących w Teatrze Wybrzeże. – Chcieliśmy, by publiczność mogła zobaczyć jak najszerszy wachlarz spektakli, z którymi na co dzień nie ma kontaktu – dodała.

Festiwal powraca do Gdańska po sześciu latach. Wakulik zwróciła uwagę, że w porównaniu z poprzednimi edycjami w tegorocznej rozszerzono program o wydarzenia towarzyszące.

– Nie zostawiamy widzów samych sobie, niemal każdy spektakl będzie w jakiś sposób skomentowany lub omówiony. Zaplanowaliśmy dyskusje z twórcami, spotkania i warsztaty – powiedziała.

Warsztaty o funkcji i przyszłości maski w teatrze poprowadzi Markus Ohrn, reżyser „Fobii”. Z kolei dramatopisarka Małgorzata Maciejewska, autorka nowej wersji „Scen z życia małżeńskiego”, zaprosi widzów do refleksji nad tym, co można dziś zaczerpnąć z Bergmana i jak jego myśli przekładają się na współczesne relacje.

– Z okazji trwającego Konkursu Chopinowskiego szczególnie cieszy nas wizyta spektaklu „Fortissimo” z AST w Krakowie, opowieści o kulisach konkursu, która stawia pytanie o to, czy życie musi polegać na rywalizacji, czy może na współpracy. Towarzyszyć jej będą warsztaty „Jest szansa, że nawet Chopin by nie przeszedł”, prowadzone przez dramaturżkę Małgorzatę Czerwień – dodała. Przy spektaklu „Orfeusz”, nagrodzonym Grand Prix tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, organizatorzy zaplanowali spotkanie z Wiktorią Siedlecką-Dorosz z Instytutu Dobrej Śmierci, poświęcone procesowi przeżywania żałoby.

Z kolei widzowie, którzy chcieliby porozmawiać z Krystianem Lupą, mogą wziąć udział w spotkaniu prowadzonym przez Pawła Sztarbowskiego. Na zakończenie festiwalu, po spektaklu „Straszny dwór”, odbędzie się „straszny rave”, czyli halloweenowa impreza finałowa.

Na pytanie, czy w tegorocznej edycji są przedstawienia, które mogą szczególnie podzielić publiczność lub wywołać gorącą dyskusję, Wakulik stwierdziła, że takim przedstawieniem prawdopodobnie będzie „Fobia” Markusa Ohrna i Karola Radziszewskiego z Nowego Teatru w Warszawie – laureat Grand Prix ubiegłorocznego festiwalu Boska Komedia.

 

Mówię „prawdopodobnie”, ponieważ jeśli widzowie otworzą się na przerysowaną, komiksową, groteskową i brutalną konwencję, którą twórcy wykorzystują, by unaocznić pozorną tolerancję naszego społeczeństwa wobec osób LGBT, odkryją w niej mocny, precyzyjny język sceniczny i jasno wyłożoną myśl, a nie skandal

Anna Wakulik 

Jej zdaniem różne reakcje może też wywołać spektakl „Balkony – pieśni miłosne” Krystiana Lupy. – To przedstawienie operujące bardzo specyficznym poczuciem czasu i narracją, daleką od teledyskowego tempa – dodała.

Dramaturg gdańskiego teatru zdradziła, że nowością tegorocznego festiwalu jest współpraca z Międzynarodowymi Targami AmberExpo w Gdańsku.

– Dzięki niej możemy pokazać spektakle Krystiana Lupy i Krzysztofa Warlikowskiego, które powstawały z myślą o dużych, halowych przestrzeniach, pełnych powietrza, umożliwiających realizację rozbudowanych scenografii – podała.

Jej zdaniem ta współpraca otwiera organizatorom również drogę do rozmów z artystami, którzy tworzą głównie za granicą, jak Łukasz Twarkowski. – Byłam na jego ostatniej premierze „Oracle” na festiwalu Ruhrtriennale w Düsseldorfie i bardzo chciałabym zaprosić ten spektakl na „Wybrzeże Sztuki” w przyszłym roku – podkreśliła.

Dodała, że organizatorzy rozważają także zaproszenie mniejszych produkcji zagranicznych, ale – jak zaznaczyła – najpierw chcą zobaczyć, jak publiczność zareaguje na tegoroczny powrót festiwalu po sześciu latach przerwy.

Więcej

Maja Kleczewska. Fot. PAP/Marcin Obara
Maja Kleczewska. Fot. PAP/Marcin Obara

Maja Kleczewska: Teatr Powszechny ma być przestrzenią rozmowy

– Przez ten czas świat się zmienił, teatr także. Oglądamy dziś spektakle inaczej, często za pośrednictwem nowych mediów, dlatego część wydarzeń będzie dostępna również w streamingu, zrealizowanym dzięki środkom z KPO – powiedziała.

Festiwal powstał w 2008 roku z inicjatywy dyrektora artystycznego Teatru Wybrzeże, Adama Orzechowskiego jako przegląd polskiego teatru współczesnego – miejsce spotkań wybitnych reżyserów, aktorów, dramatopisarzy i publiczności.

W programie pojawiają się najgłośniejsze premiery sezonu, spektakle uznanych twórców (m.in. Krystiana Lupy, Krzysztofa Warlikowskiego, Jana Klaty, Mai Kleczewskiej) oraz nowe, eksperymentalne formy teatru – od teatru tańca po projekty studenckie.

Wybrzeże Sztuki to nie tylko pokazy spektakli, lecz także spotkania z twórcami, dyskusje, warsztaty i wydarzenia towarzyszące, które mają inspirować rozmowę o kondycji współczesnego teatru i społeczeństwa.

Tegoroczna edycja rozpocznie się w czwartek i potrwa do 31 października. (PAP)

pm/ dki/ kgr/

Zobacz także

  • Aleksandra Śląska. Fot. Fot. PAP/Zbigniew Matuszewski
    Aleksandra Śląska. Fot. Fot. PAP/Zbigniew Matuszewski

    100 lat temu urodziła się Aleksandra Śląska, aktorka – królowa Bona i strażniczka w Auschwitz [WIDEO]

  • . Próba medialna spektaklu „Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej, w reżyserii Patryka Warchoła w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Fot. PAP/Albert Zawada
    . Próba medialna spektaklu „Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej, w reżyserii Patryka Warchoła w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Fot. PAP/Albert Zawada

    Premiera „Między nami dobrze jest”. Dramat Masłowskiej na deskach Teatru Współczesnego [NASZE WIDEO]

  • Próba medialna "Rękopisu znalezionego w Saragossie. Dziedzictwo Gomelezów" w reżyserii Grzegorza Jarzyny, w Teatrze Polskim w Warszawie. Fot. PAP/Radek Pietruszka
    Próba medialna "Rękopisu znalezionego w Saragossie. Dziedzictwo Gomelezów" w reżyserii Grzegorza Jarzyny, w Teatrze Polskim w Warszawie. Fot. PAP/Radek Pietruszka
    Specjalnie dla PAP

    „Rękopis znaleziony w Saragossie. Dziedzictwa Gomelezów”. Reżyser o spektaklu [NASZE WIDEO]

  • Jan Klata. Fot. PAP/Radek Pietruszka
    Jan Klata. Fot. PAP/Radek Pietruszka
    Specjalnie dla PAP

    Jan Klata: Sienkiewicz wciąż posiada klucz, kluczyk, a może wytrych do duszy narodu [WYWIAD]

Serwisy ogólnodostępne PAP