O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Zniżki na Black Friday. Czy naprawdę możemy na nie liczyć?

Nadchodzi czarny piątek, czyli wysyp promocji rodem z USA. Choć Polacy mają w planach polowanie na znaczne obniżki, to w rzeczywistości nie mają podstaw, by na nie liczyć - pisze "Rzeczpospolita".

Sklep w galerii handlowej z oznaczeniem "Black Friday". Fot. PAP/EPA/MAXIM SHIPENKOV
Sklep w galerii handlowej z oznaczeniem "Black Friday". Fot. PAP/EPA/MAXIM SHIPENKOV

"Chociaż sklepowe reklamy 'krzyczą', że promocje są duże, to w praktyce nie wygląda to tak kolorowo. Klienci wiedzą, że rabaty powyżej 50 proc. są często mało realne do osiągnięcia, nawet pomimo tego, że sklepy tak to komunikują. Z reguły są to końcówki serii bądź asortyment, który na co dzień się nie sprzedaje. A jak już trafi się coś naprawdę z wyższej półki, to z reguły promocja jest mocno limitowana i trzeba mieć dużo szczęścia, aby się udało z niej skorzystać" – powiedział cytowany w gazecie Robert Biegaj, ekspert rynku z Grupy Offerista.

Więcej

Witryny sklepowe Fot. PAP/Leszek Szymański
Witryny sklepowe Fot. PAP/Leszek Szymański

Większość Polaków zamierza coś kupić w Black Friday

Jak podała "Rz", kilka lat temu firma Deloitte wykazywała w badaniu, że średnio poziom obniżek w Black Friday to ledwie 3,6 proc., a większość "ofert" to czysty marketing. Gdy realnie dochodziło do zakupu, sytuacja okazywała się znacznie mniej korzystna.

Choć obowiązująca od 2023 r. dyrektywa Omnibus utrudniła oszukiwanie przy rabatach (sklepy muszą informować konsumenta o najniższej cenie towaru z ostatnich 30 dni), nie oznacza to, że firmy nie próbują tego robić.

"Na obniżki rzędu 50 proc. raczej nie ma co liczyć – chyba że w przypadku usług cyfrowych, np. na e-booki czy abonamenty. Ale tu takie promocje są już normą przez cały rok. W przypadku tradycyjnych dóbr spodziewam się promocji na wybrany asortyment rzędu 5–15 proc. z pojedynczymi wabikami w bardzo specjalnych cenach, ale i mocno ograniczonym wolumenie" – stwierdził cytowany przez "Rz" Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Univio.(PAP)

gkc/ lm/kgr/
 

Zobacz także

  • Black Friday (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/WILL OLIVER
    Black Friday (zdjęcie ilustracyjne). Fot. EPA/WILL OLIVER

    W Black Friday coraz częściej zwracamy uwagę na faktyczną wartość produktu i jakość

  • Raport: oferta dużych platform internetowych z największym zaufaniem klientów w Black Friday. Fot. Adobe Stock/Black White Mouse
    Raport: oferta dużych platform internetowych z największym zaufaniem klientów w Black Friday. Fot. Adobe Stock/Black White Mouse

    Jakim sklepom najbardziej ufamy w Black Friday?

  • Black Friday. Fot. PAP/Marian Zubrzycki
    Black Friday. Fot. PAP/Marian Zubrzycki

    Raport: blisko połowa klientów uważa, że promocje w Black Friday są atrakcyjne

  • Witryna sklepowa na Black Friday Fot. PAP/Marian Zubrzycki
    Witryna sklepowa na Black Friday Fot. PAP/Marian Zubrzycki

    Black Friday kusi coraz mniej? Badani przekonani o manipulacjach

Serwisy ogólnodostępne PAP