O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

Jak stworzyć stronę internetową dla firmy B2B?

Według Netcraft liczba wszystkich stron internetowych na świecie wynosi ponad 1,1 mld. Z tego względu trudno stworzyć witrynę, która byłaby absolutnie unikatowa. Jednak czy oryginalność to podstawa udanego biznesu? Witryna, aby była skuteczna, musi być przede wszystkim intuicyjna i spełniać wymagania odbiorców. Jak stworzyć taki serwis od zera?

smartbees.pl
smartbees.pl

Witryna dla branży B2B – dlaczego musi się różnić?

Zdecydowana większość stron WWW kierowana jest do klientów indywidualnych, dlatego ich design musi być dostosowany do potrzeb różnych użytkowników. W przypadku branży B2B oczekiwania odbiorcy są nieco inne – chce on nawiązać kontakt z partnerem biznesowym. Takie witryny muszą prezentować się profesjonalnie, dlatego bardzo często projektanci stawiają na minimalistyczne rozwiązania – każdy element jest zoptymalizowany, dobrze wyeksponowany, a użytkownik musi intuicyjnie docierać do kluczowych elementów witryny.

A koszty? To zależy od wielu czynników. Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej, zapoznaj się z tym artykułem: https://smartbees.pl/blog/koszt-strony-internetowej. W poniższym skupimy się na kwestiach budowy witryny pod odbiorcę B2B.

Strona dla B2B – jak zrealizować krok po kroku?

Podczas projektowania witryny priorytetem powinno być dla Ciebie stworzenie takiego serwisu, dzięki któremu osiągniesz jak najwyższą konwersję. Aby to uzyskać, musisz zwrócić uwagę na wiele elementów i je dopracować. O co chodzi?

Ustal, kim jest potencjalny klient

Zanim zabierzesz się za jakiekolwiek działania, określ, czyje oczekiwania ma spełnić witryna i do kogo właściwie chcesz trafić z ofertą. W B2B możesz sprzedawać maszyny za setki tysięcy złotych, drogie oprogramowanie dla biznesu czy usługi reklamowe. W każdym przypadku projekt wymaga indywidualnego podejścia, dlatego spróbuj określić:

- profil reprezentatywnego klienta, biorąc pod uwagę dane demograficzne, wartości, obawy i oczekiwania;

- styl komunikacji;

- źródła pozyskiwania wiedzy przez odbiorcę;

- priorytety przy wyborze oferty.

Uzyskane dane będą pomocne nie tylko przy realizacji strony, ale również w działaniach marketingowych. Na tym etapie warto porozmawiać z kilkoma odbiorcami Twojej oferty, aby ustalić, co wpływa na ich decyzje zakupowe.

Przeanalizuj skuteczność na podstawie aktualnej strony WWW i sprawdź dane o jej użytkownikach

Masz już witrynę, a pracujesz nad nową? W takim przypadku posiadasz cenne źródło danych, na podstawie których możesz projektować kolejny serwis. Przede wszystkim skorzystaj z informacji, które uzyskasz dzięki statystykom Google Analytics. Dowiesz się, kim konkretnie są użytkownicy witryny i jak zachowują się na stronie (np. które podstrony odwiedzają najczęściej, co klikają, na jakie elementy zwracają uwagę, co ich angażuje). Dobrym krokiem jest również mapa ciepła. Sprawdź, jak wygląda ścieżka eksplorowania strony przez odbiorców. Dowiesz się, jakie elementy klikają najczęściej i ewentualnie wytypujesz błędy, które mogą stanowić problem na ich ścieżce. Odbiorca B2B chce jak najszybciej znaleźć oczekiwane informacje.

Analiza witryn konkurencji

Sprawdź, w jaki sposób inne firmy z Twojej branży prezentują ofertę i jaki przyjęły styl komunikacji. To ważne źródło wiedzy w zakresie rozwiązań, które warto mieć na stronie – od designu, przez sekcje, po zastosowane słowa kluczowe. Dzięki temu wyróżnisz witrynę przez odwołanie się w niej do innych potrzeb klienta.

Identyfikacja wizualna w B2B

W tym miejscu również duże znaczenie ma analiza konkurencji – stwórz autorską identyfikację wizualną. Przy wyborze kolorystyki musisz brać pod uwagę odbiorców m.in. pod względem geograficznym. Sprawdź, jak dany kolor jest odbierany w konkretnej części świata. Przykładowo, na Zachodzie kolorem żałoby jest czarny, a w Chinach – biały. Znaczenie ma również płeć. Kobiety lubią odcienie niebieskiego, zieleni i fioletu, a mężczyźni wolą niebieski, zielony i czarny.

Po wyborze kolorów można zabrać się za projektowanie logotypu i motywów przewodnich. Kieruj się zasadą 60-30-10. 60% schematu kolorystycznego strony powinien zajmować kolor główny, 30% – dodatkowy, a 10% – akcentujący. Czasami trudno będzie tak dopasować kolorystykę, aby całkowicie odciąć się od konkurentów. Wtedy warto postawić na jakiś dodatkowy element graficzny, który będzie wyróżniał Twoją markę i się z nią kojarzył.

Analiza i budowa lejka sprzedażowego

Witryna w branży B2B ma generować jak największą konwersję. Aby zapewnić taką stronę, musisz najpierw wiedzieć, jak wygląda ścieżka użytkownika, zanim zostanie klientem. Nie zaczynaj projektowania serwisu bez tych danych. W przeciwnym razie stworzysz po prostu wizytówkę, która nie będzie realizować celów biznesowych. Być może Twój lejek sprzedażowy musi obejmować prowadzenie webinarów czy bloga. Niezbędne może się również okazać dodanie landing page’a z call to action, które przekieruje użytkownika w miejsce, gdzie wyjaśnione jest określone zagadnienie. Nieuwzględnienie tych kwestii często negatywnie wpływa na wyniki osiągane przez stronę WWW.

Budowa architektury informacji

Opracowanie struktury witryny może wydawać się proste, a tak naprawdę to jeden z najbardziej wymagających etapów. Kiedy masz już lejek sprzedażowy, możesz zacząć obrazować, jak powinien wyglądać układ serwisu. Przykładowo, masz stronę główną, podstrony z opisem ofert i wpisy blogowe. Na te wpisy użytkownicy trafiają z Google – tutaj powinni Cię poznać, dowiedzieć się, kim jesteś i dlaczego warto skorzystać z Twojej oferty. Musisz przeanalizować, co dalej. Czy we wpisie dodasz call to action z przekierowaniem do oferty? A może, biorąc pod uwagę zawartość tego wpisu, użytkownik powinien trafić na kolejny, który bardziej szczegółowo przybliża to zagadnienie? Rolą Twoją lub zatrudnionej agencji jest opracowanie struktury,  która zmaksymalizuje szanse na konwersję.

Tworzenie treści na witrynę

Zbudowanie odpowiedniego contentu wymaga czasu. Po pierwsze, treści mają sprzedawać, więc muszą skupiać się na korzyściach dla nabywcy. Drugą kwestią jest pamiętanie o optymalizacji witryny pod słowa kluczowe, aby miała szanse na zajmowanie wysokich pozycji w Google czy Bingu. Poszczególne treści powinny zawierać frazy odpowiednio dopasowane do intencji użytkownika, który tam trafi przez wyszukiwarkę.

Testowanie strony

Nie od razu stworzysz idealną witrynę dla B2B, którą użytkownicy odbiorą pozytywnie i która wygeneruje wysoką konwersję. Zanim strona trafi do sieci, przeprowadź testy. Sprawdź, jak internauci radzą sobie w serwisie, np. gdzie napotykają problemy. Poznaj opinię wielu testerów, którzy ocenią dopracowanie elementów. Umożliwi to wskazanie błędów, które  mogą być kosztowne dla Twojego biznesu. Dlatego dopracuj witrynę i monitoruj jej wyniki również po jej docelowym uruchomieniu.

Więcej na: smartbees.pl

Źródło informacji: Smartbees Sp. z o.o.
 

smartbees.pl
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP