O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Lubisz gry komputerowe z przełomu lat 80. i 90.? Wiemy, gdzie je znajdziesz

Trend retro nie ogranicza się do mebli i strojów. Coraz więcej osób poszukuje dawnych gier, takich jak Tetris, Pac Man czy Donkey King, Jazz Jackrabbit, SimCity, Maniac Mansion. Kiedyś były one dostępne w salonach gier, a później w komputerach ZX Spectrum oraz Atari i pierwszych "pecetach", które zawierały oprogramowanie MS-DOS. Gdzie są dziś?

Mikrokomputer "Atari 800 XL" z przełomu lat 80-90-tych. Fot. PAP/Andrzej Rybczyński
Mikrokomputer "Atari 800 XL" z przełomu lat 80-90-tych. Fot. PAP/Andrzej Rybczyński

Dla miłośników gier z minionej epoki mamy dobrą informację. W San Francisco działa biblioteka, która archiwizuje i udostępnia je za darmo. Przy czym są już dostosowane do współczesnych komputerowych systemów operacyjnych. Zasoby biblioteki (w których znajduje się kilka tysięcy gier) można eksplorować pod adresem: Archive.org.

Tymczasem w Łodzi rozgrywane są mistrzostwa w grze "Saper". Zasady są opublikowane na stronie organizatorów. "Gramy po kolei w systemie pucharowym. Mecze będą widoczne na rzutniku oraz transmitowane na żywo. Podzielimy Was na pary rozgrywające mecze, zwycięzca przechodzi dalej, przegrany odpada. Mecz wygrywa ten zawodnik, który rozwiąże planszę średniozaawansowaną w krótszym czasie. W przypadku trafienia na bombę, można zacząć od nowa, ale czas każdej gry się sumuje.

Przykładowo: Mariola i Zosia grają mecz. Mariola gra pierwsza i udaje jej się wygrać w trzy minuty. Zosia "wybucha" po minucie, zaczyna od nowa i za drugim razem rozwiązuje planszę w półtorej minuty. Wynik Zosi to suma jej czasów, czyli dwie i pół minuty. Czas Marioli to trzy minuty. Wygrywa Zosia. Ostatni mecz rozgrywamy na planszy - ekspert".

Sasa Lubińska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i inicjatorka łódzkiej imprezy mówi PAP Life, że to dobry czasy, by wrócić do gry, którą ona pamięta jako dziewczynka. Czyli z połowy lat 90. "Mam bardzo ciepłe wspomnienia związane z nią" – mówi. "Nie była frustrująca, że coś się nie udało i że nie dało się w związku z tym przejść gdzieś "wyżej". A jak się wybuchało, to cóż… było to raczej kojące".

Grę znalazła, przeszukując zasoby Internetu. Trafiła na "społeczność", która jest bardzo zaangażowana w poprawienie "Sapera" w ramach systemu operacyjnego Windows (w "środowisku Windows" – jak mówi). Ale jej samej bardziej podoba się klasyczna wersja. "Jest najlepsza!" – stwierdza kategorycznie. (PAP Life)

pba/ moc/

Zobacz także

  • Gry wideo. Zdj. ilustracyjne. Fot. Gorodenkoff/Adobe Stock
    Gry wideo. Zdj. ilustracyjne. Fot. Gorodenkoff/Adobe Stock

    Czy gry wideo szkodzą? Najnowsze badania wskazują na coś zupełnie innego

  • Gra komputerowa. Fot. Framestock/Adobe Stock
    Gra komputerowa. Fot. Framestock/Adobe Stock

    Czas grania w gry komputerowe w czasie pandemii wzrósł tylko nieznacznie - oceniają polscy naukowcy

  • Business Wire/Xsolla
    Business Wire/Xsolla

    Premiera innowacyjnych rozwiązań Xsolla do handlu grami podczas GDC 2025

  • Business Wire/Xsolla
    Business Wire/Xsolla

    Sieć partnerska Xsolla zwiększa komfort użytkowania sieci przez wydawców i twórców w zakresie marketingu dzięki nowym funkcjom i wglądowi w dane

Serwisy ogólnodostępne PAP